LUTSENKO AND PARTNERS COMPANY
Основні практики: кримінального права, M&A, супроводу і захисту бізнесу, а також:
податкового планування і супроводу угод

01004, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 12

10003, м. Житомир, вул. Перемоги, 10, оф. № 214

Запис на зустріч по тел: +38 (098) 447-55-45

email: vasilijlucenko@gmail.com

Ми працюємо: Пн., Вт., Ср., Чт., Пт. з 09:00 до 18:00. Сб., Нд. - за домовленістю

7 років досвіду
527 виграних справ в судах
254 зареєстрованих компаній

Започаткування СПД в розрізі нової редакції профільного закону

Серед когорти людей, що працюють як наймані працівники, дедалі більше замислюються про свою власну справу. Мрією багатьох людей є самостійне здійснення власної підприємницької діяльності, а не робота на когось. І ось, коли Ви вирішили врешті-решт відкрити свою справу, починаєте стикатися з першими юридичними аспектами.

Перше з чим стикаються ті, хто хочуть мати свою справу – здійснення офіційної державної реєстрації своїх намірів бути підприємцем.

Розпочати Вам варто зі зваження всіх обставин і вирішення яку саме форму обрати, оскільки такого роду діяльність може існувати як без створення компанії (ФОП), так із створенням так званої фірми (ТОВ, АТ, ПП, тощо). Законодавство України містить досить широкий вибір для оформлення своїх підприємницьких намірів, тому варто більш детально розглянути кілька найпопулярніших видів. Від форми, яку Ви оберете, залежить внутрішня структура фірми, ступінь її відповідальності та інші обставини.

Без сумніву, Ви маєте розуміти для чого взагалі потрібно офіційно реєструвати СПД. Так, здійснення такого роду діяльності без офіційної легалізації в подальшому може викликати певні проблемні моменти, зокрема з податковими органами. Водночас, ставши підприємцем, на Вас починає поширюватись господарське законодавство, яким в подальшому Ви будете керуватись у відносинах з контрагентами тощо. Більше того, коли Ваша справа почне набирати оберти, і Вам знадобляться останні, то досить складно буде пояснити їм, що Ви займаєтеся бізнесом без оформлення цих правовідносин із державою. В подальшому такий розвиток подій може вдарити по Вашій репутації.

Отже, почнемо детальніше знайомитись зі способами оформлення своїх підприємницьких намірів в розрізі нової редакції профільного закону від 1 січня цього року, адже Новий рік приніс певні новації, оминути які не можна.

Реєстрація ФОП

Реєстрація ФОП - найпростіший та найпоширеніший спосіб здійснення підприємницької діяльності, зібравши всі необхідні документи (заява затвердженого зразка, заява про обрання системи оподаткування, паспорт, ідентифікаційний код) та подавши їх уповноваженій особі (державний реєстратор або нотаріус), протягом однієї доби Ваші документи мають бути розглянуті і в разі незнаходження реєстратором підстав для відмови в реєстрації, запис про Вас вноситься до ЄДР, і з цього моменту Ви офіційно стаєте підприємцем. Однією із новацій вказаного вище закону є те, що віднині реєстраційні дії зможе виконувати і нотаріус. На відміну від деяких інших форм здійснення підприємницької діяльності, за реєстрацію ФОП не сплачується адміністративний збір, що зумовлено підтримкою держави індивідуальної підприємницької діяльності.

Отримавши виписку з Державного реєстру, необхідно звернутися до банку за відкриттям спеціального рахунку, через який Ви будете здійснювати свою діяльність.

Важливий також податковий аспект: після отримання податковою повідомлення про Вашу реєстрацію, Ви автоматично стаєте платником податків на встановлених засадах, для того щоб обрати найбільш сприятливий «податковий клімат», Вам необхідно звернутися з відповідною заявою до податкових органів.

Державна реєстрація припинення фізичної особи – підприємця

Обставини можуть скластися так, що зареєстрований Вами статус «фізична особа-підприємець» потребує припинення. Припинення будь-якого СПД є аналогічним процесом до його реєстрації. Перш за все, Вам знову доведеться відвідати державного реєстратора або нотаріуса (закон також передбачає подання документів в електронному варіанті, що обійдеться дещо дешевше) з наступним пакетом документів: заява про припинення діяльності фізичної особи-підприємця за її рішенням та паспорт. Діяльність ФОП припиняється також у зв’язку зі смертю, в разі визнання фізичної особи безвісно відсутньою, оголошення її померлою, проте даний варіант ми не розглядаємо, взявши за основу рішення самої фізичної особи.

Після закінчення реєстрації припинення Вашої підприємницької діяльності необхідно закрити той розрахунковий рахунок, що був відкритий раніше, з цією метою знову ж таки необхідно відвідати відповідне відділення банку. Прийнявши рішення про закриття ФОП, зверніть увагу на те, щоб усі податки та необхідні збори внаслідок Вашої підприємницької діяльності були сплачені, адже надалі податкова повинна буде за Вашою заявою здійснити перевірку Вашої діяльності. Не дивлячись на те, що перевірка здійснюється на підставі заяви, тобто не є обов’язком особи, її неподання може мати неприємні наслідки в подальшому, адже таким чином органи ДПІ знімають Вас з обліку та підтверджують те, що претензій з її боку немає. Виконавши наведений алгоритм, Ви успішно припините свою підприємницьку діяльність.

Реєстрація фірми на прикладі ТОВ

Коли наміри Вашої підприємницької діяльності не вписуються у формат фізичної особи, необхідним є створення господарського товариства (фірми). Цей процес є дещо складнішим та тривалішим, аніж вищенаведений, хоча певні схожі риси є. Проте, без юридичної допомоги, в такому разі, Вам не обійтися аж ніяк. Ми ж постараємося коротко описати як відбувається реєстрація ТОВ.

Нормами законодавства встановлено, аби започаткувати ТОВ, необхідно подати вже згадану вище заяву встановленого зразка, заяву про обрання системи оподаткування, установчий документ юридичної особи (Статут Вашої фірми). Протягом 24 годин документи розглядаються державним реєстратором, в разі незнаходження реєстратором підстав для відмови в реєстрації – дані про новостворене ТОВ вносяться до ЄДР.

Проте, здійснення реєстраційної дії ще не означає, що відтепер Ваше ТОВ є повністю сформованим і може приступати до роботи. Надалі потрібно знову ж таки стати на облік в органах ДПІ, відкрити банківський рахунок, розробити необхідну документацію для подальшої діяльності, отримати необхідні дозволи від державних органів, якщо характер діяльності підприємства того вимагає.

Ліквідація фірми на прикладі ТОВ

Ліквідаційний процес наповнений юридичними складнощами та є досить тривалим. Для початку такої процедури необхідно подати реєстратору оригінал (нотаріальна копія) рішення учасників ТОВ або відповідного органу управління, а у деяких окремо взятих випадках - рішення контролюючого органу про припинення суб’єкта, примірник оригіналу (нотаріальна копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора. Отримавши таке повідомлення, реєстраційний орган вносить до електронного реєстру відомості про рішення щодо припинення юридичної особи. Така норма зумовлена необхідністю захисту прав кредиторів, оскільки дізнавшись про це, вони відразу зможуть пред’явити свої претензії щодо невиконаних зобов’язань, якщо такі існують.

Отже, після прийняття рішення про закриття, що є основною передумовою ліквідації, необхідно здійснити ряд заходів, першим з яких буде утворення органом (особою), який ініціював завершення діяльності фірми, ліквідаційної комісії. З дня її призначення, вона здійснює керівництво справами компанії, що закривається , крім , наприклад, прийняття ліквідаційного балансу.

Наступним кроком є затвердження порядку і строків ліквідації юридичної особи. Їх встановлює орган, що прийняв рішення про ліквідацію. Встановлюється також строк для задоволення претензій контрагентів, перед якими є невиконані зобов’язання, він, в свою чергу, не може бути меншим двох місяців з моменту оголошення про ліквідацію.

Наступна стадія - це повідомлення про наміри щодо ліквідації юридичної особи в пресі, вжиття заходів для стягнення заборгованості з контрагентів, виявлення кредиторів та претензій останніх. У разі, якщо боргові зобов’язання відомі, то ліквідаційна комісія повідомляє контрагента про ліквідацію письмово.

Ліквідаційна комісія розпочинає роботу з часу опублікування відомостей про наміри щодо ліквідації компанії, в яких зазначаються відомості щодо пред’явлення кредиторами претензій.

Після виконання ліквідаційною комісією зазначених дій відбувається інвентаризація і оцінка майна, реалізація останнього, закриття поточних фінансових питань з кредиторами і членами трудового колективу, складання ліквідаційного балансу і подання його органу, який призначив ліквідаційну комісію або власнику.

Далі зазначена комісія складає проміжний ліквідаційний баланс, який несе відомості про все майно, активи та пасиви фірми, що ліквідується, перелік пред’явлених кредиторами - контрагентами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс одобрюється учасниками компанії або органом, який ініціював рішення про ліквідацію юридичної особи.

Грошові претензії кредиторів – контрагентів тієї фірми, що ліквідується, задовольняються з її майна. Водночас, нормами передбачено, що відповідних активів та пасивів для задоволення претензій всіх вищесказаних осіб може не вистачити. Задля того, для виплати грошових сум кредиторів встановлена спеціальна черга, яка закріплена статтею 112 ЦК .

Після закриття розрахунків з контрагентами ліквідаційна комісія складає остаточний ліквідаційний баланс, що одобрюється учасниками підприємства або органом, який ініціював ліквідацію, а майно, невикористане під час задоволення вимог кредиторів, передається її учасникам в тому разі, якщо інше не встановлено установчими документами підприємства або законом.

Завершенням даної довготривалої і кропіткої процедури є заненесення Ваших відомостей до ЄДР про державну реєстрацію припинення юридичної особи, в цей момент фірма втрачає статус, ліквідацію завершено.

Короткий огляд законодавчих змін у сфері державної реєстрації суб’єктів господарювання

Адміністративна реформа, що відбувається в Україні, передбачає, зокрема, спрощення ведення реєстраційних дій. Апогеєм реформи стало прийняття профільного закону в новій редакції, який викликав чимало обговорень.

Основною новацією стало збільшення кількості осіб, покликаних здійснювати реєстраційні дії стосовно СПД, відтепер таким правом наділені нотаріуси та виконавчі комітети органів місцевого самоврядування, тим самим надавши громадянам альтернативу вибору. На даний момент, деякі нотаріуси вже почали здійснювати певні реєстраційні дії, освоюючи новий для себе напрям.

Неприємною новинкою стало підвищення ставок адміністративного збору. Так, наприклад, задля внесення змін до документів фірми доведеться заплатити близько 410 грн., а не 70, як було раніше.

Спрощення процедури реєстрації відтепер передбачає більш короткі строки здійснення таких дій. Згідно статті 26 нової редакції закону юридичні особи та ФОПи реєструються протягом однієї доби.

Підсумовуючи можна сказати, що нова редакція закону дещо спростила процедуру здійснення реєстраційних дій, хоча і викликала деякий резонанс серед експертів.

Будьте готові до труднощів, які супроводжуватимуть Вас під час реєстрації СПД. Наша юридична компанія готова надати Вам якісну допомогу в реєстрації та ліквідації, а також всі необхідні консультації та пояснення.

Будемо раді допомогти!

За даними сайта http://юрист.in.ua/

 
56
компаній на обслуговуванні
32
компанії на юридичному обслуговуванні
17
компаній на бухгалтерському обслуговуванні